flags

flags

pátek 3. ledna 2014

Vše na míru!

Nakupování ve Vietnamu je jako mor. Velice nakažlivé, rychle se šíří a velmi těžko se s tím končí. První důvod jsou neuvěřitelně příjemné ceny. Zároveň to jsou ale často velmi kvalitní produkty, zboží které doma neseženete a co se týká oblečení tak oproti české vysloveně nezajímavé a nenápadité konfekci, tady je z čeho vybírat. Tedy máte z čeho vybírat pokud se do toho vejdete. Dámské boty končí většinou tak u čísla 38, číslování oblečení je absolutně jinak stupňované... Nicméně je tu řešení - šití na míru! Vietnam produkuje spousty látek a má svou vlastní velkou výrobu hedvábí. Zároveň spoustu velmi zručných lidí, kteří jsou velmi špatně placeni. 

Své oblečení si můžete nechat ušít skoro všude, ale dvě města jsou pro to nejznámější - Saigon a Hoi An. V každém z nich najdete desítky obchodů a záleží jen na Vás co očekáváte. Za nižší cenu dostanete také méně kvalitní látky a čím níže jdete tím horší práci. Vždy ale musíte být přesní ve vysvětlování toho co chcete. Místní krejčí okopírují jakkýkoliv kus oblečení, který máte na sobě, zreprodukují přesně obrázky a fotky. Pokud chcete vše Vám klidně pomalují, vyšijí, opravdu co chcete a z čeho chcete.

Šití v Hoi An

Hoi An je malé městečko, ale přesto se v něm skrývá na 600 krejčovských obchodů. Škála je dlouhá od nádherných, prostorných domů plných látek a profesionálního personálu, po malé stánky v "Cloth Market". které mají ale zase svojí osobitost.

Kdo na to má prostor, bude mít vysvateno několik kousků, na které se vás budou snažit nalákat. Co mě vždy zaráželo nejvíc je, jak absolutně stejné tyto modely jsou. Nepocházejí náhodou všechny od jednoho dodavatele? Vedle tohoto výběru, má každý obchod své katalogy. Všichni mají sbírku bichlí od Next a šanony své vlastní výroby se všemi obrázky co lze stáhnout z internetu. Je toho moc a proto první rada - pokud si chcete nechat něco ušít, mějte vybráno předem (alespoň přibližně), jinak se tam zblázníte.

Druhá rada se týká výběru obchodu. Nemá cenu skákat hned do prvního a pokud plánujete více věcí není nutné je zadývat na jednom místě. Kritéria výběru by měly být servis, cena, látky a pak samozřejmě doporučení. Na internetu jich najdete spousty, jen se prosím Vás opravdu tentokrát nedívejte na TripAdvisor, ten je totiž v tomto případě příliš ovlivnitelný. Co se například stalo mě - po ukončení zakázek jsme byla požádána o review na TripAdvisoru, no a prý pokud bude pozitivní, dostanu další kus oblečení zdarma. Přiznejte se kdo by to odmítnul!

Viděla jsem firmu Yaly, které je doporučované všude možně, včetně LonelyPlanet a ano, pokud bych na to měla, nikdo by mě odtmatud nedostal. Byly jsme poslány do BeBe, které jsme opustily rychlostí blesku díky ochotě a nadšení obsluhy. Výběr je těžký a je na Vás co Vám vyhovuje. Pokud si chcete obchody projít jen tak, využijte večer kdy jsou všichni nesmírně unavení a nemají energii Vás pronásledovat nebo naopak ráno kdy rozespale otevírají.


Já osobně jsem nakonec vložila svou důvěru ve dvě místa - Blue Eye a stánek Nr. 50 v Cloth marketu. Hlavním tahounem byly pro mě příjemná obsluha, ochota, cena a pak taky látky. V Blue Eye jsem si zadala jednu červenou tříčtvrteční skládanou sukni, jednu sukni po kolena ze samozřejmě falešného hedvábí, jedny cestovní volné kalhoty (prostě se mi tam hrozně líbila jedna látka) a jedny šaty z padesátých let v tmavě zelené barvě. Ne, nechtěla jsem toho při příjezdu tolik, ale když si můžete nechat šít na přání a na míru, za cenu za kterou hledáte doma konfekci, zastavuje se těžko. Jedna sukně se povedla napoprvé, druhé jsme posouvaly pas výš a zužovaly, kalhoty jsme zužovaly a zkracovaly. Šaty mě ale napoprvé skoro vyděsily, nicméně jsme je zvládly během 3 přešití spravit a tak jsme se vším všudy byli hotovi do 24h s celkovou cenu 105 USD. Eva si nechávala dělat jednu dlouhou hedvábnou sukni, na které jsme po první zkoušce našly malé, ale výrazné flíčky, které byly identifikovány jako vada látky a tak jí po lehkém dohadování a smlouvání byla vrácena záloha a sukni si nevzala, není to super záruka?



V druhém místě jsem se dost čirou náhodou zamilovala do jedné látky, ze které vznikly šaty a a do druhé, ze které měla být balónová sukně, bohužel jsme později musely měnit barvu, protože ta moje došla, ale sukně byla skvělá a obě věci dohromady vyšly na 40USD.

Oblečením ale Hoi An nekončí. Na míru a přání si můžete nechat udělat boty, kabelky, tašky, pásky, plavky, bižuterii a všechny možné doplňky. Já měla asi největší problém odejet bez nového kabátu, protože jejich místní střihy mě dostaly, ale udržela jsem se!

A jen jako poznámku musím dodat, že nakupovat se dá i bez šití. Ke svým úlovkům jsem přidala ještě 2 šaty dohromady za 12 USD, 3 náhrdelníky (dárečky na doma za 8 USD celkem) a 5 párů náušnic (co byste nechtěli, když byly kus za dolar). No měla jsem bohaté Vánoce, ale budu si jich užívat dloooouho!





Žádné komentáře:

Okomentovat