flags

flags

pátek 14. února 2014

Co Vám poradím než překročíte hranice Kambodži


Já se Vás ani neptám jestli chcete do Kambodži jet, já Vám to jen hodlám důrazně doporučit. Proč? Měla jsem šanci zde strávit 2 týdny a upřímně? Nechtělo se mi vracet. Ta země je kouzelná, silná, neobjevená a ještě ne tolik zkažená (nebo alespoň ne všude). A co teprv místní lidé! Ale také upozorňuji, že já cestuji skoro výsadně bez očekávání, takže je z úhlu pohledu některých docela jednoduché mě ohromit...

Příjezd

Do Kambodži se dá dorazit různě. Pokud volíte letadlo, hlavní letiště jsou v hlavním městě Phnom Penh a v Siem Reap. Další je například na jihu u moře v Sihanoukville. Velmi jednoduchý přístup je také autobusový a to jak z Vietnamu (cca 6 hodin cesty ze Saigonu), Thajska (přímé autobusy z Bangkoku) či Laosu. No a dorazit se dá i lodí, tím myšleno trajektem po moři, případně říční cestou po Mekongu.  Zatím dost lehké, ne? :)

Visa

Většina Evropy pro vstup na území Kambodži potřebuje Visa. Ty jsou nicméně levná a opravdu jednoduše dostupná. Měsíční víza jsou vyjdou již na 20USD a to na počkání na hranicích či letištích, takže žádné starosti před cestou. Většinou dokonce ani nepotřebujete fotografii, stačí platný pas s volnou stránkou a peníze v hotovosti.

Na co se připravit

Jedno bych řekla s jistotou - bude to síla! A to v jakém významu chcete. Kambodža Vás ohromí hned v několika rovinách, jde o to kam a na co se budete dívat.

Čekejte klasické a předvídatelné počasí - období dešťů/sucha. A období sucha tu má opravdu grády, chce to hodně silný opalovací krém nanášený ve velmi pravidelných vrstvách a doporučuji klobouk. 

Před odjezdem studujte historii. Koukejte na filmy, googlete, čtěte. Co je pro mě na Kambodže nejúžasnější, jak se dokázala rychle postavit zpět na nohy po Pol Potově režimu. Tomu národu nezůstalo prakticky nic a přesto zvládá držet krok s okolním světem a běží kupředu. A co se budoucího rozvoje týče, přijde mi, že má skoro víc potenciálu než Vietnam, protože to berou důsledně. Staví kvalitní silnice, přístavy a učí se velmi rychle a kvalitně anglicky. 


V otázkách měny je Kambodža stát jednoduchý - všude zaplatíte v USD. V supermarketech dokonce ani cenovky nejsou v místní měně. A kupodivu Vás tu ani pokud platíte v dolarech tolik neoberou. Samozřejmě někdy dostanete na zpět Kambodžské Riely, ale ty utratíte už kdekoliv. U hranic s Vietnamem a v kancelářích autobusových linek do Vietnamu zaplatíte klidně i v Donzích. 

Někdo tvrdí, že Kambodža je v porovnání s Vietnamem drahá země, já bych to ale netvrdila. Jde o to kolik vlastně chcete zaplatit. Ubytování je božsky levné a i na tu cenu kvalitní, jídlo se liší dle turistické oblíbenosti destinace (opravdu nedoporučuji jíst přímo v oblasti Angkor Watu), potraviny se nevyplatí kupovat v supermarketech a co se týče suvenýrů? No jde o to jak moc chcete smlouvat, ale já odjela s tričkem za 2 dolary, čelenkou za jeden... nestěžovala bych si :)

Přesuny z města do města jsou dlouhé - extrémně a snad nikdy ne na čas. Autobusy budou pravděpodobně odjíždět se zpožděním a absolvujete tolik občerstvovacích zastávek, že Vás už ani nebude bavit vystupovat. Autobusy jsou tu alespoň opravdu levné, ale doporučuji jízdenky kupovat přímo v kancelářích provozovatelů daných linek a ne přes hotely a podobně, opravdu zbytečně si připlatíte. 

Kambodža je přes všechnu svou snahu opravdu chudá země a ano, najdete zde i vesničky chatrčí z vlnitého plechu, jejichž obyvatelé často žijí jen z rýže a rybí pasty. Najdete tu také mnoho a mnoho žebráků a to včetně spousty dětí. Nechci Vám nic zakazovat nebo nakazovat, ale věřte, že speciálně těm dětem Vaše peníze prostě nepomohou a marihuana je v Kambodži až směšně dostupná. Pokud nevydržíte pohled těch nevinných oček, dejte jim jídlo. Kupte jim sticky rice, dejte jim zbytky z vaší večeře, dejte jim poslední sušenky z domova co máte v batohu. Pokud to odmítnou, věřte, že žebrat nepotřebují. 

Máte rádi turecké záchody? Já teda určitě nejsem fanoušek, ale jsou země kde není na výběr - jako například ve velké části Kambodži... Tak se připravte. A i pokud by turecké nebyly, vždy doporučuji zásobu toaletního papíru s sebou, v tomhle je Vietnam teda určitě lépe zásobován. 

Měsíc přede mnou byla v Kambodže má kamarádka a vrátila se s kousancem od opice na noze. Z toho jedno ponaučení - nechte se očkovat proti vzteklině i když je to drahé a zdlouhavé, nechte se pojistit a pokud to půjde, nenoste s sebou jídlo, místní streetfoodová scéna je stejně absolutně božská, takže věřte, že nějaké sušenky opravdu nejsou to nejlepší co pro sebe můžete udělat. A ano, paviáni se tu blaze producírují skoro všude a na první pohled jsou roztomilí, na druhý pohled Vás pravděpodobně čeká ono kousnutí nebo ukradený telefon.

Co se týká mimo-opičí kriminality, přišla jsem si v Kambodže perfektně v klidu. Až nepřirozeně v klidu mi to někdy přišlo. Je fakt, že poslední večer jsem seděla u řeky ve Phnom Penhu a oslovily mě 3 na sobě nezávislé osoby, že po osmé hodině večer bych si opravdu měla dávat pozor na věci, nebo pokud možno odejít. To mě trošku vyděsilo, ale prý to ani tam není tak žhavé, to jen strach o samostatné cestovatelky :)

Tak a jen co se dokopu psát dál, budeme se už věnovat konkrétním destinacím :)

Žádné komentáře:

Okomentovat