flags

flags

pondělí 11. dubna 2016

D - Day

Co se kdy stalo v Normandii? No přeci vylodění! Tohle mi dloouhou dobu co jsem tu byla nedocházelo. A ještě méně mi docházelo, že by z toho tady vlastně mohla být slušná turistická atrakce. No a ona je! Libo-by-bylo mapu všech hřbitovů? Národnostně oddělené!

Nejsem člověk, který by se věnoval historii. Mám tušení, ale nikdy nevím data. Ráda navštěvuji historická místa, ale většinou si z toho nakonec stejně nic nezapamatuji. Ne, to není ignorantství ani braní historie na lehkou váhu, jen moje paměť prostě čísla nezpracovává a o zbytku mám povědomí, detaily se vždy dají dočíst. Tím jsem chtěla říct, že Vám tu neplánuji dát historickou přednášku, spíš říct, co je možné vidět, a že to stojí za to!

Jen velmi krátce - Vylodění v Normandii, mluvme konkrétně o Dni D, se odehrálo 6. června 1944. Jeho cílem bylo prolomit takzvanou Atlantickou zeď, tedy seskupenení německých jednotek podél severo-francouzského pobřeží. Němcům se v relativně krátkém čase podařilo zbudovat stabilní síť bunkrů a dělostřeleckých hnízd, rozmístěných hlavně na útesech a ve vyvýšených pozicích. Bunkry božsky stejné jako ty co máme v Jizerkách! 

A co že tam teda budete dělat teď? Plakat asi tak jako ve všech koncentračních táborech, vězeních a na podobných místech plných zvěrské historie. Krásné je, že se tu z toho všichni snaží udělat oblast oslavy míru, plnou mírových památníků. 

Co já bych Vám tedy doporučila... Zaprvé se podívejte na mapu:


Šipky nám znázorňují směry útoku, vlaječky na pevnině všechny hřbitovy. Mezi tím je možné najít nespočetné množství muzeí a dalších míst, která si zaslouží navštívení. Já bych Vám doporučila lehce geograficky přeskakovat, ale myslím si, že dojmový výsledek stojí za to! (P.S.: vše kde jsem byla, je zdarma!)

1. Navštivte americký hřbitov u pláže Omaha. Ten má v první řadě nádherně zpracované "muzeum", která vás provede časovými liniemi vylodění, seznámí vás s vybavením obou stran apod. K tomu je tu zhruba 20ti minutový film s příběhy některých padlých vojáků, který určitě stojí za shlédnutí a za tu husí kůži, kterou Vám způsobí. Po vzdělávací části se vydejte na procházku hřbitovem, kde Vás dostanou do kolen perfektní řady bílých křížů a hvězd. 



Skrývají se mezi nimi spousty Neznámých vojínů...


...známých osobností - jako například Teddy Roosevelt a jeho bratr (i když padl v jiné válce).



A pokud v tom množství potkáte nějaký pozlacený hrob (kromě Teddyho), Znamená to, že byl v nedávné době navštíven rodinou. Používá se barva, která během  příštích několika dešťů oprší a zmizí a pak se náhrobek vrátí zase do původního stejnokroje.


Mimochodem tento hřbitov se nachází vedle vesničky Colleville sur Mer, která vymyslela nádherný a vážně děsivý projekt - po vesnici rozvěsili velkoformátové dobové fotografie ze dnů vylodění a to přesně na místa, která jsou na nich vyobrazena. Jeden průjezd a málem mi vypadly oči z důlků. 

 2. Zajeďte se podívat na Point du Hoc. Za prvé je to přírodně nádherné místo s kouzelnými útesy. Za druhé je to místo, kde se odehrály zásadní boje. Byly zde například vysazeny první jednotky, které měly za úkol vylézt!!! tyto útesy a dobít bunkry, které je chránily. Zbytky bunkrů jsou k nahlédnutí a určitě vás zamrazí až si projdete několik kráterů, kterými je to tu poseto. Hezká procházka na čerstvém vzduchu ;-)



3. Pro srovnání a pro prohloubení pocitů, určitě navštivte nějaký ten Německý hřbitov. Jsou tu v jasné menšině, ale věřím, že své místo si zaslouží také. My se byli podívat v La Cambe.




4. No a nakonec bych Vás poslala do nějakých těch muzeí. Jsou všude.... kolem příjezdových cest k místům, která jsem zmínila, ve všech větších městech (někdy i menších) v okolí apod. Přiznávám, my nešli nikam. Jsem trošinku převálčená a lézt po tancích už mě také nebaví tolik jako před 15 lety. Ale fandím Vám :)

Žádné komentáře:

Okomentovat