flags

flags

pondělí 17. března 2014

Battambangská oáza klidu

Zda se vydat do těchto končin Kambodži jsem se rozhodovala poměrně dlouho. Nakonec zvítězilo klasické "proč vlastně ne" a tak jsem ze svého výletu udělala víceméně hezkou okružní cestu. 

Battambang je prostě jiný, jinak se mi to nedaří popsat. Populace přibližně 180 000 není na místní poměry nic zvláštního, architektura jako obvykle francouzsko-asijská, kolem řeky vede příjemná promenáda, najdete zde spoustu uměleckých kaváren a restaurací, ale hlavně na těch lidech tu je něco zvláštního, jsou nezdolní, motivovaní a svůj život tu milují. 

Mým největším štěstím bylo, že jsem se konečně rozhodla pro Couchsurfing, pro mě poprvé na asijském kontinentě a našla úžasného domorodce, který pro mě obrátil Kambodžu vzhůru nohama. Můj hostitel byl rodilý Kambodžan, narozený před 21 lety v městečku Sisophon, který se po projití velké části země a neuvěřitelných zážitcích usídlil zde, založil a řídí Green Lotus Tours, vyrábí a prodává kokosovou bižuterii GoGonut, učí cizince Khmérštinu a kambodžské děti lifeskills, aby nemusely žebrat na ulicích. A abych nezapomněla dodat - má můj nehynoucí obdiv! 

A ano, teď se tu chystám dělat velkou reklamu! Co v Battambangu určitě musíte udělat je, vydat se na tůru po okolí. Nacházíte se v centru velmi chudé oblasti, která je závislá na zemědělství, rybolovu a tradičních řemeslech. Vyváží se odsud rýže a zelené pomeranče a lidé uchovávají umění tradičního tkalcovství, ruční výroby cihel, ruční výroby vodních nádob atd. Stejně tak i sem dosáhl PolPotovský režim a i Battambang má bohužel svá killing fields. Tohle vše a další můžete vidět na kole nebo Tuk Tukem, já vám doporučím kolo, tak budete mít radost i ze svého výkonu! Ráno jsem se tedy přidala k Australskému páru, který do Green Lotus Tours dorazil s touhou po průvodcovaném výletě a jeli jsme poznávat! A Seavyi je mimochodem skvělý průvodce se spoustou informací, názorů a nápadů ;-)

Výroba nádob na uchovávání vody

Tradiční produkce cihel

Killing fields

Výroba rybí pasty

Tkaní tradičních šál

Stejně tak se seznámíte s místními pochoutkami a tak Vás čekají kokosy, rýžový papír, závitky a bombastická sticky rice s fazolemi, pečená v bambusu!

                                                            

Na co jsem se však já těšila z celé návštěvy nejvíc, byl večerní program. Kolem města jsou k nalezení neuvěřitelná místa a samozřejmě spousty chrámů. Pro mě bylo na seznamu jedna lokace, kterou jsem ani za nic nechtěla vynechat a to Phnom Sampeu. V průvodcích se dočtete, že tu jsou k nalezení Killing caves a nádherný chrám na kopci. pod ním je také pozoruhodná, velikánská hlava Buddhy vytesaná do skály, které chybí tělo, po tom co se při stavbě zřítila celá konstrukce s dělníky. Pro mě tu ale byla nejdůležitější takzvaná Bat cave. Ano, netopýři, hlavně mnoho netopýrů! Každý večer z této hory vylítají tisíce těchto malých potvůrek na lov. Trvá to přibližně 40 minut než se vyprázdní celá jeskyně a ještě dlouho poté můžete sledovat ten černý proud napříč nebem, jak se kroutí a svíjí. Nezapomenutelný a absolutně přírodní zážitek. Jediné co Vám doporučím je nepozorovat s otevřenou pusou, letí jich opravdu hodně a jsou to rozumní živočichové, přece se nebudou vyměšovat u sebe doma, když mohou svým vylučovacím soustavám ulevit až venku. Kdyby se Vám zdálo, že prší, nevěřte tomu...


Když budete zkoumat průvodce, Nedozvíte se o Battambangu mnoho. Všude je hlavně zmiňován Bamboo train, který by měl být opravdickou specialitou. Já se ale přiznám, že jsem ho šťastně vynechala. Pokud se ptáte proč, odkážu Vás například na tento článek: The Bamboo Train in Battambang: The Good and the Ugly. Pro mě byl tak Battambang exkurzí do té pravé Kambodžské kultury, náhledem do života francouzské artistické kolonie, která se tu shromažďuje, místem setkání úžasných cestovatelů (Couchsurfing forever!) a prostě relaxačním bodem celého kambodžského putování. Ano, Battambang je místo kam si přijedete zklidnit tep, odpočinout od turistické mašinérie a zaručuji, že se Vám nebude chtít jen tak odjíždět...





Žádné komentáře:

Okomentovat