flags

flags

sobota 29. března 2014

Phnom Penh - to hlavní město, které lze vynechat...

A je tu poslední zastávka mých Kambodžských cest. Hlavní město Phnom Penh (necelých 2,5mil obyvatel) jsem si nechávala až nakonec kvůli návštěvě ambasády a získání nových víz do Vietnamu. Dostavila jsem se už drobínek unavená a zahlcená zážitky, což je možná jeden z důvodů proč mně to město nijak neuneslo (a já co se týče cestování, jsem městský objevitel, ne že ne!). Možné ale taky je, že za to opravdu nemůžu já, protože když jsem se ptala kohokoliv dalšího, nenašla jsem jedinou duši, která by byla vyloženě nadšená...

Mé poznámky k Phnom Penhu jsou skromné, stručné a pocházejí z dvoudenního průzkumu, který by stoprocentně nesedl každému. Zahrnoval Couchsurfing, celodenní Geocaching (a následně spálená záda), strašně moc pěších přesunů, brzké ranní vstávání kvůli Vietnamské ambasádě a ještě ke všemu jsem vynechala některé z nejdoporučovanějších atrakcí. A prostě jsem si s tím místem nesedla, třeba budete mít větší štěstí! 

Vzdělávání

Co Phnom Penhnu (dále už opravdu jen PP) na pozitivní náladě nepřidá, je jeho historie. Když vládu nad Kambodžou převzala Angka (strana zastupující Khmer Rouge) došlo k vylidnění PP a to velmi násilnému. Vzniklo zde jedno velké město duchů jen s pár pohlaváry a vězeními. Nicméně z chyb je nutné se učit a tak dnes můžete navštívit několik zajímavých muzeí. Já osobně jsem zavítala do S21. Areál bývalé školy byl přetvořen v nelidské vězení, kterým dnes můžete projít, nechat si přeběhnout husí kůži po zádech a pročíst se příběhy jednotlivých vězňů. Pokud jste dříve navštívili muzea koncentračních táborů a podobných institucí a nedělalo Vám to dobře - asi nepokoušejte své štěstí, tohle byl stejně děsivý zážitek. 

Další zastávkou by pak měly být Killing Fields, která prý mají velmi sugestivně zpracované audio průvodce, ale na to já jsem tentokrát už nenalezla síly. 

Kam jsem se však pokusila zajít vzdělat, bylo Národní Kambodžské muzeum. Varuji Vás - nenásledujte mé stopy. Budova muzea sama o sobě je velice zajímavá, ale její obsah už tolik ne. Z absolutní většiny se jedná o sochy, které potkáte postupně ve všech chrámech a pagodách. Navíc k tomu zde najdete několik artefaktů, šperků a kusů nádobí, ale není to nic co byste jinde neviděli a celkově prohlídka prostě není dostatečně výpravná. Zajímavá jsou určitě přidružená videa s animacemi a vizualizacemi dávných dob, ale jsou někdy tak zle zakomponovaná do celku prohlídky, že si z nich moc neodnesete. Byl to pro mě spíš odpočinek od slunce, než krmení pro duši. 

Nákupy
Do téhle kapitoly mě tentokrát navedl Geocaching a ne touha si zatěžovat zavazadla a bylo to nakonec fajn. Turisty hojně navštěvovaný je tak zvaný Russian Market. Na rozdíl od Ho Chi Minského, se nejedná o samé zimní bundy, ale o tradiční směs všeho co lze i nelze prodávat. Má příjemnou atmosféru a pokud se rozhodnete pro návštěvu, určitě Vám poradím překonat ony typické smrady potravinové části a vyhledat krámek se sladkými polévkami (ve Vietnamu se jim říká Che, ale Kambodžani mají jiné příchutě než tady!) a zaplnit si žaludek směsí sladkých fazolí, kokosového a kondenzovaného mléka a dalších sladkostí. 


Trh, který mě ovšem absolutně fascinoval je na druhé straně města a ten opravdu nevynechávejte! Central Market je zaprvé úžasná stavba a za druhé skvělé místo na večeři či nákup čerstvých potravin. Speciálně tu večeřovou část opravdu doporučuji, protože tady najdete jak všechny druhy street foodu co si jen dokážete představit, tak i skvělé mořské plody, ryby a prostě vše. No a samozřejmě za relativně slušné ceny. 



Sightseeing
Pokud se chcete jen courat a očumovat (a máte dostatek energie, vody a opalovacího krému) nabídne Vám PP spousty parků, pagod a očumovacích míst. Nejzásadnější zastávkou by měl být Královský palác se stříbrnou pagodou (na které já už jsem byla bohužel příliš vyčerpaná). Dále pomník Nezávislosti ve svém kruhovém objezdu a s přilehlým parkem. No a mnoho dalších a menších.

Místo, které však dostalo mě, bylo nábřeží. PP má samozřejmě svoji řeku a u ní krásnou promenádu se spoustou míst na posezení, pojedení, vychutnání atmosféry. odpoledne můžete krmit hejna holubů, večer se posadit a třeba sníst večeři, kterou jste si donesli z nedalekého Central Marketu. Jen mě trochu vyděsilo kolik neznámých lidí mě tam v rámci mého večeření varovalo před večerními lupiči. No, pokud nebudete své foťáky, telefony a kabelky vyloženě nabízet k odebrání, měli byste to přežít v pořádku. Stejně tak se podél nábřeží táhne linie příjemných restaurací a veselých-zelených pizzerií, pokud vyžadujete více pohodlí než betonové lavičky. 

Zbytek a zmatek
  • Doprava v PP není tak šílená jako v Saigonu.
  • Pokud cestujete sami a chcete ušetřit, nehledejte Tuk Tuky (i když to pohodlí svádí), ale motorbike taxi. Nicméně pozor, v Kambodže spolujezdci nemusí nosit helmy!
  • Vietnamská ambasáda je otevřena 6 dní v týdnu! Tedy i v sobotu dopoledne...
  • Pro dopravu mezi PP a Saigonem doporučuji služby společnosti - Kumho Samco (nejpohodlnější autobusy v oblasti).
  • Ano, ulice v PP jsou většinou značeny primárně číslem, ne jménem.
  • Nevěřte Google mapám.
  • Ano, Happy Pizza opravdu obsahuje marihuanu, takže zvažte síly až se Vás zeptají jak moc happy jí chcete. 
  • Pokud máte energii na to se jen courat, doporučuji projít oblast ambasád, protože to jsou pozoruhodná díla. Za prohlídku také stojí nádherné francouzské vily v uličkách kolem 240. 
  • Pokud Vás bude někdo neznámý zvát domů, nechoďte ať bude jakkoliv přátelský. Neublížili by Vám, jen okradli... 


Přeji Vám hodně objevovacího štěstí!



Žádné komentáře:

Okomentovat