flags

flags

pátek 3. června 2016

Vážně ze mě bude námořník?

V návaznosti na článek minulý, pokračuji procesem jak se dostat na veeeelikánskou loď a vydělat tam něco málo peněz i zkušeností. Mimochodem námořník ze mě nikdy nebude. Bude ze mě posádka, ale nebudu oficiálním členem námořního sboru. Nebo tak si to alespoň já vykládám!

Dostala jsem se do bodu, kdy jem měla v ruce papír se jménem lodi kam mířím a datem nalodění. Mezi mnou a mým odjezdem už stála jen horda papírů, visa, zdravotní testy, školení a letenky. Vezmněme to tu tedy postupně...

Visa

Jako člen posádky lodi americké společnosti, musím mít americká vísa. Jedná se o specifický typ víz a to kategorie C1/D – Transitní posádková vísa. Udělují se na dobu pěti let, stojí 4 000 Kč a bez pracovní smlouvy je nedostanete. M8m pocit, že je to stejný papír jako mají letušky obsluhující US. O visa se žádá online v ne zrovna krátkém dotazníku, jehož nejhorší částí pro mě byla data narození obou rodičů. Je potřeba také mít pasovou fotografii v digitální podobě. No upřímně? Já jí fotila svojí notebookovou kamerou proti bílé zdi, ořezala a prošlo mi to. Po něm zaplatíte ten ukrutný obnos a objednáte se na schůzku na pražskou ambasádu. Na termín schůzky si pravděpodobně počkáte minimálně 2 týdny, takže registraci neodkládejte.

Dostanete datum a přesný čas, ve který se máte dostavit na ambasádu v Praze na Malé straně. Krásné je, že pokud k ambasádě dorazíte o mnoho dříve, nepustí vás ani dovnitř, což v dešti nemusí být zrovna příjemná záležitost. Ve svém čase pak projdete bezpečností prohlídkou (pozor, s počítačem, velkým batohem apod vás tam ani nepustí a je jim jedno jestli máte schůzku!), odložíte všechnu elektroniku (jak se vypíná můj nový telefon jsem hledala asi 5 minut) a v patře si vyzvednete pořadový lísteček. Ano, vy máte schůzku na čas, ale to už je nahoře všem jedno a někdy si posedíte fakt dlouho.

Další zastávka je po vyvolání u okénka, kde odevzdáte všechny potřebné dokumenty. Vytištěné potvrzení o schůzce a zaplacení poplatku, Váš pas a pracovní smlouvu. Taky se dozvíte tu krásnou novinku, že jako bonus dostáváte destiletá turistická americká vísa zdarma. Z toho plyne jedno poučení – nechte si na to vystavit nový pas! Jsou věci, které se vyplatí využít. Následně znovu posadit a čekat na pohovor s dalším úředníkem. Začneme otisky prstů, pár osobních otázek, jako pročproboha chcete dělat na lodi a máte vízum přiklepnuto. Do týdne Vám dojde pas domů poštou s oběma papírky vlepenými.

A nejlepší vísová zpráva nakonec – s první výplatou na lodi prý dostanete Váš vízový poplatek zpět! No upřímně v to dost doufám...

Zdravotní prohlídky

Jedna děsivá (alespoň pro mě) část programu byly zdravotní prohlídky. Za prvé se jedná o dost významnou část investice ve vaši budoucí kariéru, protože laboratorní testy stojí 5 000. No a když si představíte, že byste neprošli, tudíž byli nemocní, ztratili nabídku práce a ještě ten obnos... No, jsem ráda, že mohu zkonstatovat, že jsem zdravá.

V ČR je na posádkové prohlídky certifikovaná jedna ordinace a to rodiny Jaganjaců na pražské Smíchovské poliklinice. Časově jsou velmi variabilní a objednání na druhý den nebývá problém. Dámy s předem opatří potvrzení o svém stavu od gynekologa, všichni najdou své očkovací průkazy s příušnicema a do Prahy dojedou na lačno. Čeká Vás ukrutně dlouhý formulář o tom, jak nepijete alkohol, nemáte problémy a jste úplně normální. Pak odevzdáte v laboratoři spoustu krve, trochu moči a dojdete si pro podepsané papíry. Že ty testy nemohou stihnout za 5 minut? Ne nemohou, ale páni doktoři jsou rozumní a abyste nemuseli do Prahy dvakrát, dají Vám potvrzení jsou v pořádku a pokud nebudete, prostě Vám ho zakážou používat.

Co v ČR nezažijete jsou testy stolice (a tuším, že ještě něčeho, ale tam mi paměť už neslouží), protože se ékaři se společností dohodli, že se u nás daní parazité nevyskytují a tak bez testů rovnou dostanete potvrzení o nezávadnosti. Ono buďte rádi, na výsledky byste čekali notně déle. Ve finálním lejstru dostanete rozbor krve a moči, relativně obsáhlý drogový test a výpis pohlavních nemocí, které doufám, že vážně nemáte.

Já jsem si ze zájmu výsledné tabulky donesla ke konzultaci ke své obvoďačce a docela se nám líbilo porovnávat uznávané limity hodnot v Praze a Liberci. Nevím jestli je pražský životní styl o tolik náročnější, ale určitě mohou mít o mnoho horší cholesterol než my tady na severu. 

Je to dlouhý... Bude část č.3! :)

Žádné komentáře:

Okomentovat